Jak działa klimatyzacja postojowa? Rodzaje klimatyzatorów

Klimatyzacja postojowa w pojazdach kempingowych

Wyjazd z przyczepą kempingową lub kamperem to doskonała alternatywa na spędzenie aktywnych wakacji. Pozwala na dużą niezależność i może stać się niezapomnianą przygodą. Aby letni wyjazd był w pełni udany, należy odpowiednio przygotować do niego pojazd – ostatecznie stanie się on naszym domem na kółkach. Zbyt wysoka temperatura w kabinie może skutecznie obniżyć komfort wypoczynku i negatywnie wpłynąć na nasze samopoczucie. Z tego względu warto zastanowić się nad systemami klimatyzacji postojowej.

 

Czym jest klimatyzacja postojowa?

Klimatyzacja postojowa to system regulacji temperatury powietrza podczas postoju pojazdu, niezależny od istniejącego układu klimatyzacji, funkcjonującego podczas jazdy. Oznacza to, że działa ona niezależnie od silnika pojazdu – nie przyczynia się zatem ani do zużycia paliwa ani do dodatkowej emisji spalin. Zapewnia optymalne warunki zarówno do wypoczynku w ciągu dnia, jak i efektywnego snu. Zakłada się, że najlepszą temperaturą, zapewniającą zdrowy sen, jest 18 stopni. Uzyskanie takiej temperatury w pojeździe kempingowym, którego ściany dodatkowo nagrzewają się w upalne dni, może być bez technologicznego wsparcia bardzo trudne. Temperatura w pojeździe wystawionym na słońce bywa wyższa od temperatury na zewnątrz. Klimatyzacja postojowa ogranicza sztuczne nagrzanie wnętrza. Zasilana jest z instalacji elektrycznej pojazdu – nie musimy się jednak martwić, że podczas jej pracy wyczerpie się akumulator. Nowoczesne klimatyzatory posiadają system kontroli napięcia akumulatora. W momencie, gdy stopień naładowania akumulatorów zacznie zbliżać się do wartości krytycznej – klimatyzacja automatycznie wyłącza się. Taki tryb zapewnia jak najmniejszy pobór prądu, ale w niektórych klimatyzatorach postojowych można sterować czasem ich pracy również manualnie: albo za pomocą panelu LCD albo za pomocą pilota zdalnego sterowania.

 

Rodzaje klimatyzacji postojowej

Najpopularniejszym klimatyzatorem postojowym jest klimatyzator sprężarkowy. Nie tylko obniża on temperaturę powietrza, ale również zmniejsza wilgotność. Jego części montowane są w jednej obudowie, której otwory nawiewowe skierowane są do wnętrza kabiny kampera albo przyczepy kempingowej. Taki klimatyzator najczęściej montuje się na dachu kabiny pojazdu. Klimatyzator dachowy może być zintegrowany z szyberdachem. Do wyboru są jeszcze klimatyzatory podławkowe, montowane w schowku lub w przestrzeni bagażowej. Do urządzenia podłącza się specjalne kanały powietrzne, które można skierować w dowolne miejsca. Podczas wyboru klimatyzatora postojowego do pojazdu kempingowego należy wziąć pod uwagę długość i cel podróży, a także ilość i wielkość okien (mniejsza ilość okien pozwala na łatwiejsze schłodzenie kabiny). Warto również zwrócić uwagę na poziom hałasu, emitowanego przez urządzenie.

Klimatyzacja postojowa w pojazdach kempingowych